Isten szeretet
Az Isten szeretet, és aki a szeretetben marad, az Istenben marad, és Isten is őbenne. (1 János levél 4:16b)
Az állítás, hogy
Isten szeretet, kifejezi a legmélyebb értelmét annak, hogy ki Isten és
milyen is Ő. A szeretet nem csak egy jellemzője Istennek, hanem Ő maga a
szeretet, ami lényéből fakad.
Mivel Isten szeretet, mindent Ő teremtett. Ő adott nekünk életet.
Ha megnézzük a
természetet, csodálatos szépséget, gondos részletességet és rendet
látunk. Az egész világegyetem tökéletes egységbe rendezett. S mindezek
felett az emberi természet - a szabad akarat, lelkiismeret, a
szeretetre, gondolkodásra és alkotásra való képesség - Isten lényét
tükrözi.
És látta Isten, hogy minden, amit alkotott, igen jó. (1 Mózes 1:31)
Bőrbe és húsba öltöztettél, csontokkal és inakkal szőttél át. Élettel és
szeretettel ajándékoztál meg, és gondviselésed őrizte lelkemet. (Jób 10:11-12)
MILYEN ISTEN SZERETETE?
Isten szeretete személyes és tökéletes
A fent idézett
igék mutatják, hogy Isten adja nekünk az élet ajándékát és megosztja
velünk a szeretetét. A cselekedete szeretet. Ez mutatja, hogy Isten
szeretete nem egyszerűen egy tulajdonság, személytelen energia vagy
heves érzések forrása (amit az emberek gyakran szeretetnek gondolnak). A
szeretet - természetéből adódóan mélyen összefügg döntéssel és
akarattal - mindig a legjobbat akarni valakinek. Isten a legjobbat
akarja nekünk és mindent úgy alkotott meg, hogy az hozzá vezessen minket
- az Ő szeretetéhez.
Isten szeretetét meg kell osztani
Mivel Isten
szeretet, önmagát adja. Ez az odaadás mutatja nekünk az élet értelmét,
azaz, hogy ismerjük Isten szeretetét és szeressük Őt. Ezért teremtett
meg minket. Nemcsak azt akarja, hogy megtapasztaljuk a szeretetét, hanem
hogy mély kapcsolatunk legyen vele és másokkal.
Jézus mondja:
A legfőbb
ez: Halljad, Izráel, az Úr, a mi Istenünk, egy Úr, és szeresd az Urat, a
te Istenedet teljes szívedből, teljes lelkedből, teljes elmédből és
teljes erődből. (Márk 12:29b-30)
Isten képessé
tesz minket teljes szívünkből szeretni. Ez akkor lehetséges, ha
ismerjük, elfogadjuk és megtapasztaljuk tökéletes szeretetét. Bűneink
ellenére érthetjük és vágyhatunk szeretetére, mert jónak
teremtett minket.
Isten szeretete az egyedüli, amely igazán betölthet minket
Isten arra
teremtett, hogy tökéletesen szeressen, tiszteljen és nagyra becsüljön
minket. Az emberek gyakran másokban keresik ezt a szeretetet és
csalódnak. Ha tökéletesek lennénk, sem tudnánk betölteni ezt a vágyat
egymásban. Korlátolt szeretetünk soha nem lehet elég, hogy azt az igazi
azonosságot és értéket adjuk egymásnak, amit csak Isten tud adni. Csak
Isten tudja betölteni a tökéletes szeretet iránti vágyunkat. Egyedül Ő a
forrása ennek a szeretetnek.
Blaise Pascal (orvos/filozófus 1623-1662) ír annak a veszélyéről, hogy egy emberben keressük a tökéletes szeretetet:
Nem helyes
dolog, hogy ragaszkodjanak hozzám, még ha örömmel és kényszer nélkül
cselekszik is. Megcsalnám azokat, akikben ilyen vágyat ébresztenék,
hiszen én senkinek sem vagyok a célja, és nincs rá módom, hogy bárkit
boldoggá tegyek. Nem halhatok-e meg minden pillanatban? Márpedig akkor
ragaszkodásuk tárgya is meg fog halni.
Az emberek sok
helyen keresik a szeretetet. Az ember legfőbb célja az életben, hogy
szeressék, értékeljék, elfogadják, tiszteljék. Tudatosan vagy tudatosság
nélkül keresi az azonosságát ebben. Isten szeretete más. Isten nem
helyez minket a középpontba, mint amikor az emberek bolondulnak
egymásért. Isten arra tanít minket, hogy nem az tölt be, ha a
középpontban vagyunk, hanem az, ha önzetlenül adjuk magunkat. Tőle
tanuljuk ezt. Ő nem önző okokból akarja, hogy dicsérjük, hanem azért,
mert nem tudunk értelmes életet élni, ha nem töltekezünk be Vele - a
szeretet forrásával.
Amikor az emberek
másokban próbálják megtalálni ezt a tökéletes szeretetet, az embert
helyezik Isten helyébe. Ez igazságtalan mind az ember, mind Isten felé. A
másik ember nem tudja betölteni az elvárásait - túl korlátolt és
esendő, s ez az elvárás túl nagy teher számára, mert neki magának is
szüksége van erre a tökéletes szeretetre Istentől.
Ha egy személy
elutasítja Istent, akkor az azonosságát és értékét az életben abból kell
nyernie, amit tesz, vagy ahogy mások elfogadják őt. Érzi annak a
szükségét, hogy szeressék őt, de gyakran csalódni fog, ha emberekben
keresi ezt. Ez nagyon megterheli a kapcsolatokat és elveszi a másik
ember szabadságát. Az ilyen szeretet önző, nem önzetlen.
Isten szeretete tiszta és önzetlen
Tiszta, önzetlen kapcsolat az emberek között csak úgy lehetséges, ha Isten tiszta és önzetlen szeretetén alapszik.
Mi tehát azért szeretünk, mert ő előbb szeretett minket. (1 János levél 4:19)
Isten szeretete
képessé tesz bennünket úgy szeretni, hogy semmit ne várjunk cserébe,
függetlenül attól, hogy hogyan érezzük magunkat, vagy mi könnyebb, önző
kívánságok és anélkül, hogy megbecsülést várnánk a másiktól. Az ilyen
kapcsolatban nincs szükségem arra, hogy elfogadást, tiszteletet és
vágyaim betöltését keressem a másikban, mert Isten megadja azt, amire
igazán szükségem van. Így szabad vagyok arra, hogy örömmel megosszam ezt
a szeretetet a többiekkel.
Isten szeretete az igazat mondja
Az Ószövetség
idéz egy ókori imádságot, amelyben olyan érzéseket találunk, melyeket
mindnyájan megtapasztaltunk valamilyen szinten másoktól, esetleg
felismertünk magunkban...
Hazugságban telik kedvük, szájukkal áldanak, szívükben átkoznak. (Zsoltár 62:5)
Az igazi szeretet
tiszta, mert igazmodáson alapszik - akkor is, ha az igazat mondani nem
mindig könnyű, vagy nem kísérik mindig jó érzések.
Nem örül a hamisságnak, de együtt örül az igazsággal. (1 Korinthus levél 13:6)
Az orvos előírhat
keserű orvosságot, de azért teszi, mert tudja, hogy a páciens
meggyógyul tőle. Nem lenne szeretet, ha nem adná a páciensnek csak
azért, mert tetszeni akar neki, vagy azért, hogy a páciens jól érezze
magát egy pillanatra. Hasonlóan az igazi szeretet azt adja egy
személynek, amire leginkább szüksége van és nem szükségszerűen azt, amit
előnyben részesítene.
ISTEN SZERETETE JÉZUSBAN
Isten emberré lett, mert szeret minket
Míg a teremtés és
az ember lénye nagy bizonyság Isten szeretetéről, a legnagyobb
bizonyság az, hogy elküldte hozzánk a fiát, Jézust. Annyira közel jött
hozzánk, hogy megmutassa az életén és a halálán keresztül, mennyire
szeret és meg akar menteni minket. Nagy kegyelmét szemléltette azáltal,
hogy megadta a megbocsátás és a bűneinktől való szabadulás lehetőségét.
Abban nyilvánul meg Isten hozzánk való szeretete, hogy egyszülött Fiát küldte el Isten a világba, hogy éljünk őáltala. (1 János levél 4:9)
Mert úgy szerette Isten a világot, hogy egyszülött Fiát adta, hogy aki hisz őbenne, el ne vesszen, hanem örök élete legyen. (János 3:16)
Jézus által békülünk meg Istennel
Elfogadni Isten
szeretetét azt jelenti, hogy elfogadjuk Jézust és elfogadjuk, mennyire
bűnösök voltunk, és mennyire szükségünk van a megbocsátására.
Isten mindent
megad, amire szükségünk van, és sok dolgot és képességet adott arra,
hogy szeressünk és a jót tegyük. Amikor vétkezünk, visszaélünk ezekkel
az Istentől való jó ajándékokkal, rosszra használva őket, figyelmen
kívül hagyva, hogy miért bízattak ránk. A fiú, aki gonosz élvezetekre
tékozolja szerető, gondoskodó apja örökségét, nem tiszteli és
elutasítja apját. Hasonlóan elutasítjuk Istent, amikor nem kérdezzük Őt,
mi módon akarja, hogy éljünk.
Amikor megismerjük Jézust, megmutatja az életén és halálán keresztül, hogy mennyire
elutasítottuk Istent a bűneinken keresztül. Megtérésre és megbocsátásra vezet minket, ha elfogadjuk Őt.
Ez az elfogadás nemcsak a szavainkban és hitünkben fejeződik ki, hanem az egész
hozzáállásunkban és azáltal, hogy hagyjuk Őt, hogy megváltoztassa az életünket.
De Isten,
gazdag lévén irgalomban, az Ő nagy szeretetéért, amellyel minket
szeretett, minket is, akik halottak voltunk a vétkek miatt, életre
keltett a Krisztussal együtt - kegyelemből van üdvösségetek! (Efezus
levél 2:4-5)
Elfogadni Jézust azt jelenti, hogy elfogadjuk amit parancsolt
Ha szerettek engem, megtartjátok az én parancsolataimat. (János 14:15)
Aki befogadja
parancsolataimat, és megtartja azokat, az szeret engem, aki pedig
szeret engem, azt szeretni fogja az én Atyám; én is szeretni fogom őt,
és kijelentem neki magamat. (János 14:21)
Isten annyira
szeret minket, hogy nem csak elküldte a fiát, hogy megmentsen, de
parancsolatokat is adott Jézuson keresztül, hogy azok szerint úgy
éljünk, mint Jézus.
Jézus azt parancsolta, hogy mindenkit szeressünk
Az emberek
gyakran csak a saját baráti körükre vagy családjukra korlátozzák a
szeretetüket - aszerint, hogy a saját szempontjaik alapján kit találnak
"szerethetőnek".
Mindenkit
szeretni azt jelenti, hogy mindenkinek a legjobbat akarom
személyválogatás nélkül - nem részesítek előnyben néhány embert jobban,
mint másokat. Csak ez a fajta szeretet önzetlen.
Ez nem volt teljesen új parancsolat. Mózes könyve írja:
Ne
kövessetek el jogtalanságot az ítélkezésben! Ne nézd, hogy valaki
nincstelen; és ne kedvezz a hatalmasnak! Igaz ítéletet hozz honfitársad
ügyében! Ne terjessz rágalmakat néped között! Ne törj felebarátod
életére. Én vagyok az Úr! Ne gyűlöld szívedben atyádfiát! Fedd meg
bátran honfitársadat, hogy ne légy részes a vétkében. Ne légy
bosszúálló, se haragtartó a népedhez tartozókkal szemben. Szeresd
felebarátodat, mint magadat! Én vagyok az Úr! (3 Mózes 19:15-18)
Hallottátok,
hogy megmondatott: Szeresd felebarátodat, és gyűlöld ellenségedet. Én
pedig azt mondom nektek: Szeressétek ellenségeiteket, és imádkozzatok
azokért, akik üldöznek titeket, hogy legyetek mennyei Atyátoknak fiai,
aki felhozza napját gonoszokra és jókra, és esőt ad igazaknak és
hamisaknak. Mert ha azokat szeretitek, akik titeket szeretnek, mi a
jutalmatok? Nem ugyanezt teszik-e a vámszedők is? És ha csak
atyátokfiait köszöntitek, mennyivel tesztek többet másoknál? Nem
ugyanezt
teszik-e a pogányok is? Ti azért legyetek tökéletesek, mint ahogy
mennyei Atyátok tökéletes. (Máté 5:43-48)
Jézus szeretete azt jelenti, hogy az igazat mondjuk
Jézus egész
életén és halálán keresztül megmutatta, hogy mit jelent mindenkit
szeretni. Tudta, hogy amire az embereknek leginkább szüksége van az az,
hogy Istennel kibéküljenek, és ami akadályozza és megvakítja az
embereket, az a bűn. Ezért a szeretete magában foglalta, hogy világosan
elutasította a képmutatást, és arra vezette az embereket, hogy
megítéljék az életüket. Jézus bűn nélkül élt, ezért élete tükör volt,
ami mutatta az embereknek, hogy kik valójában. Azokat, akik
elfogadták őt megtérésre és megbocsátásra tudta vezetni, de sokan
elutasították, mert nem akartak szembesülni az ő igaz voltával és
őszinte szeretetével. Mindenkinek közvetlenül megmondta az igazságot és
megmutatta nekik, mit kell megváltoztatniuk. Ezért sokan gyűlölték és
végül megölték őt. Ma is sokan elutasítják őt és az igazságot, amit
hirdetett.
Ha az Isten volna a ti Atyátok, szeretnétek engem... Mivel pedig én az igazságot mondom, nem hisztek nekem. (János 8: 42b.45)
...és ezért utasították el
Láthatjuk Jézus
életén keresztül, hogy az igaz és őszinte szeretet nem szükségszerűen
vonzó vagy elragadó (azoknak, akik a saját élvezeteiket keresik), sem
nem függ össze heves vágyakkal. Sajnos Isten szeretetét nem mindenki
szereti, és nem mindenkinek lehet segíteni vagy megnyerni őt ezzel a
szeretettel.
Jézus szeretete csak az egyházban testesül meg teljesen
Amikor az emberek ragaszkodnak Isten szeretetéhez, nagyon mélyen összekapcsolja őket. Összetartoznak.
És
végignézve a körülötte körben ülőkön, így szólt: "Íme, az én anyám és az
én testvéreim. Aki az Isten akaratát cselekszi, az az én fivérem,
nővérem és az én anyám." (Márk 3:34-35)
Ha az emberek
elutasítják a szeretetét, ez elválasztja őket Istentől és egymástól.
Akik nem fogadják el Isten szeretetét, nem tudnak igazán önzetlenül
szeretni.
Csak azok akarnak
majd, vagy lesznek képesek az Ő szeretetét adni egymásnak, akik
szeretni akarják az élet forrását és táplálkozni belőle.
Az igazi,
biblikus egyházban mindenki Isten szeretete által él. Mindenki egész
életével szolgálja a többieket és hagyja, hogy neki szolgáljanak. A szeretet az, ami összeköti őket,
nem ember alkotta hierarchia vagy szervezet. Ha a szeretetük
meghidegül, az egyház szétesik. Ha szeretik egymást, az egyház
növekszik, és éretté válik.
Az az én
parancsolatom, hogy úgy szeressétek egymást, ahogyan én szerettelek
titeket. Nincs senkiben nagyobb szeretet annál, mintha valaki életét
adja barátaiért. Ti barátaim vagytok, ha azt teszitek, amit én
parancsolok nektek. (János 15:12-14)
Akik szeretik Jézust, megosztják az életüket. Ez az Újszövetség alapvető tanítása és gyakorlata.
Új
parancsolatot adok nektek, hogy szeressétek egymást: ahogyan én
szerettelek titeket, ti is úgy szeressétek egymást! Arról fogja megtudni
mindenki, hogy az én tanítványaim vagytok, ha szeretitek egymást.
(János 13:34-35)
Sajnos nagyon
nehéz ma találni embereket, akik meg akarják ezt élni. Az
individualizmus, önzés és fogyasztásorientáció elterjedtek vallásos
világunkban. Ha az emberek nem osztják meg az életüket ebben a
szeretetben, mutatják, hogy nem az ő tanítványai.
Ha valaki
azt mondja: "Szeretem Istent", a testvérét viszont gyűlöli, az hazug,
mert aki nem szereti a testvérét, akit lát, nem szeretheti Istent, akit
nem lát. Azt a parancsolatot is kaptuk tőle, hogy aki szereti Istent,
szeresse a testvérét is. (1 János levél 4:20-21)
A szeretet
parancsolat. Arra buzdít és reménységet ad, hogy még ma is lehetséges
Jézust követni és szeretetben élni. Nem parancsolta volna ezt a
szeretetet, ha nem lenne lehetséges. Magunk nem lennénk képesek ezt
tenni, de az ő segítségével tudunk - be tudjuk tölteni az
egyetlen igazi célját az életnek és megtalálhatjuk az egyetlen
szeretetet, ami be tud tölteni. Erre teremtettünk. E nélkül az élet üres
és értelmetlen.
A hívők
egész gyülekezete pedig szívében és lelkében egy volt. Senki sem mondott
vagyonából bármit is a magáénak, hanem mindenük közös volt. (Apostolok
cselekedetei 4:32)
Az Apostolok
cselekedeteiben megtaláljuk az első keresztények példáját. Annyira
szerették egymást, hogy természetes volt számukra, hogy megosszák az
egész életüket, beleértve vagyonukat is. Ezt a szeretetet Jézustól és az
apostoloktól tanulták. Otthonaikban mindennap találkoztak, és harcoltak
egymás szellemi életéért.
Ez az a szeretet,
amivel a keresztényeknek egymás iránt kell lenniük. Csak így lehetnek
igazán világosságul a világnak, mutatva, hogy Jézus szabaddá tett a
bűntől, és munkálkodik bennünk azzal az erővel, amit a világ
(beszámítva a vallásos világot és az úgynevezett egyházakat) nem ismer,
és nem tud utánozni.
Gyermekeim, ne szóval szeressünk, ne is nyelvvel, hanem cselekedettel
és valóságosan. (1 János levél 3:18)
|
Kommentáld!